Friday, 6 November 2015

Mexican Feedsack Blouse


To be honest, this fabric was NOT a feedsack. It was a really large piece of true vintage fabric I discovered when I was browsing the internet some months ago. In fact, it was a 10 yard piece I shared among some fellow sewing ladies.
The most amazing quality, kind of cotton percale, clean, no stains, no damages. Like new. But around 70 years old.
As I said, it's not a feedsack. But the print is totally feedsack-esque, and many mid-century sacks actually had very similar patterns.

Um ehrlich zu sein war dieser Stoff nie ein Futtersack. Es war ein sehr grosses Stück Stoff das ich mal beim Stöbern im Netz entdeckte. Ein 10 Yard Stück, das ich mit einigen gleichgesinnten Näherinnen teilte.
Eine wunderbare Qualität, eine Art Baumwolle-Percale, sauber, keine Altersflecken, keine Schäden. Wie neu. Nur eben schon um die 70 Jahre alt.

One of the ladies that bought some of my fabric is Ingrid of Couturette, and you you can see her blouse here. She had almost the same idea as me, and added blue piping. I had thought about making blue trims, but when I saw Ingrid's version I knew I had to steal her idea and add piping. (I should have known better, as after my last experience with piping I thought I was through with this...)

Eine der Vintage-Näherinnen die mir ein Stück des Stoffes abkaufte ist Ingrid von Couturette, und ihre Bluse daraus kann man hier sehen. Sie hatte fast die gleiche Idee und verwendete blaue Paspeln. Eigentlich hatte ich zuerst an Blenden gedacht, aber das wäre für die Motive vielleicht eher zu wuchtig gewesen, und Ingrid's Bluse gefiel mir so sehr, dass ich ihre Idee mit den Paspeln einfach klauen musste. (Allerdings fiel mir beim Nähen dann ein, dass ich eigentlich nie mehr Paspeln verwenden wollte nach meinen letzten Erfahrungen...)

Nachdem nun aber die liebe Simone extra für mich ein Tutorial über das Verarbeiten von Paspeln erstellt hat, bin ich zur Einsicht gekommen, dass mit etwas mehr Übung durchaus ein passables Resultat zustande kommen kann. Man darf gespannt sein... 

I bought some ready-to-use bias binding, the blue was not super-super matching with the blue of the print, but then, it's just a bluse and nobody would probably look THAT close. But, at least, I made the piping.

Ich kaufte fertiges Schrägband, das vielleicht einen Hauch zu wenig perfekt zum Blau der Motive passt, aber bitte, es ist eine Bluse und nach ein paar Wäschen sieht man das vermutlich nicht mehr. Wenn überhaupt. Immerhin machte ich die Paspeln selbst.



As to the pattern... (Big sigh.) I used the Wearing History "Smooth Sailing" pattern, and I made some alterations to the front and back yoke to give my blouse a more Western style look. Besides that, the original front yoke almost vanishes underneath the collar, and I wanted to add some piping there. But to be honest, I'm not sure if I will use this pattern again. I have sewn it once before, and besides the usual adjustments for my slightly wider hips I didn't think it was a badly fitted for a retro pattern. But this time, something was different. The neckline was too tight, and the finished collar kept looking badly done (after all, I'm not a beginner!) and I ended up with a bit too much width for the bust. Of course I knew I had to make the sleeves and the cuffs a bit wider than the pattern (I knew it from the beginning as I had learnt about that from other comments), but ending up with a blouse that had to get altered on almost every seam doesn't pay off. I had to pin, baste (even that I DID baste the seams shows how desperate I was) sew and re-do almost all the seams. I felt like a complete idiot. I was annoyed, as my first "Smooth Sailing" blouse didn't cause any problems. I still try to figure out what went wrong. When I bought it I thought it was a good pattern. It's nice, and I certainly don't wan't to  talk it down, but I think for my shape there are more suitable patterns. Maybe it's just that true vintage patterns work better for my body...

Zum Schnitt. (Grosser Seufzer an dieser Stelle.) Ich benutzte die "Smooth Sailing" von Wearing History. Die vordere und hintere Passe änderte ich leicht, damit die Bluse mehr nach Western-Hemd aussehen würde. Zudem verschwindet die originale vordere Passe fast unter dem Kragen, dabei wollte ich dort doch Paspeln anbringen.
Was aber den Schnitt als Ganzes betrifft, so bin nicht sicher, ob ich den Schnitt je wieder verwenden werde. Ich hatte bereits eine Bluse danach genäht, und bis auf die üblichen Anpassungen für meine etwas breitere Sitzfläche Hüfte hatte ich nicht den Eindruck, der Schnitt sitze schlecht. Aber diesmal war irgendwie etwas anders. Der Halsausschnitt war zu eng und der fertige Kragen sah dilettantisch genäht aus, obwohl ich ja nun alles andere als eine Nähanfängerin bin und gewiss schon mehrere Dutzend Krägen genäht habe. Und über die Brust war die Bluse plötzlich sehr weit. Natürlich wusste ich schon seit Beginn dass die Ärmel und die Umschläge knapp bemessen sind, und ich hatte sie bereits beim ersten Mal weiter gemacht. Aber wenn ich praktisch jede Naht mehrmals stecken bzw.  heften und nähen und erneut ändern muss, ist das mir zu mühselig. (Dass ich sogar Heftfaden einsetzte, mag den Grad meiner Verzweiflung widerspiegeln.) Zwischendurch kam ich mir wie ein Idiot vor. Ich war verärgert, weil ich bei der ersten Version kaum Passformprobleme hatte. Es ist mir noch immer schleierhaft, ob und was da schief ging. Ich möchte die "Smooth Sailing" nicht schlecht machen, aber ich denke für meine Figur gibt es sicher geeignetere Schnitte. Vielleicht passen ja originale Schnitte einfach besser auf meinen Körper...

Each time I see my back, I feel the urge to make some sports...


Before my blouse was  even finished, I had a look around internet to find a matching Mexican brooch. Vintage silver brooches are unaffordable for me, and the few plastic brooches from those decades were rather expensive as well. Then I found a lovely Melbourne-based shop on Etsy that had a reproduction of a lovely mid-century brooch. I contacted the seller if she could also make them in other colours. Amy from "The Moby Duck"  was amazingly kind and helpful, and she could make the brooches in any color I liked. I almost couldn't make up my mind between the red and the navy one, having in mind some of my favorite Mexican prints. So I ended up with - both. I think the anticipation to wear the brooch was helpful to keep me sewing inspiration up throughout the entire back and forth of the sewing. And when my daughter took the pictures, I totally forgot to put it on...

Noch bevor ich die Bluse fertig hatte, suchte ich mir bereits eine passende Brosche im Internet. Eigentlich hätte ich gerne etwas aus mexikanischem Silber gehabt, aber das ist derzeit jenseits meiner Möglichkeiten, und die wenigen Plastik-Broschen aus der Zeit waren auch nicht besonders erschwinglich. Dann fand ich einen Shop in Melbourne auf Etsy, der Reproduktionen einer meiner liebsten original Vintage Broschen anbot. Ich erkundigte mich bei Amy, der Inhaberin von "The Moby Duck" nach den möglichen Farbvarianten. Sie war ausserordentlich nett und hilfsbereit und zeigte mir eine solche Farbpalette, dass ich mich kaum entscheiden konnte und zu guter letzt eine rote und eine blaue nahm, so dass ich zu allen meinen mexikanischen Stoffen etwas Passendes haben würde. Die Vorfreude auf diese tollen Stücke hat meine Motivation beim ganzen Hin und Her des nicht so reibungslosen Nähens halbwegs gerettet. Und als dann meine Tochter die Bilder machte, vergass ich, die Brosche anzustecken....


Still, despite the name of the pattern not being accurate in this case (no smooth sewing this time), I like my blouse and I will wear it often, despite the average fit, but mainly because of the amazing print. The colour range is fantastic, and so typical for the 40s.

I finished the blouse some weeks ago but didn't have time to make some pictures, and today was such a splendid and mild autumn day I really had to go out. But I was in a hurry, so sorry for the lack of accessories (ah, that gorgeous Mexican tooled leather purse!) and make-up.


Auch wenn der Name des Schnittes ("smooth sailing" heisst etwa so viel wie "ruhiges Segeln"...) in diesem Fall etwas unzutreffend war, mag ich die Bluse dennoch, trotz allem. Das liegt an dem schlicht und ergreifend sagenhaften Print, der mit seiner typischen 40s Farbpalette viele Kombinationsmöglichkeiten bietet.

Die Bluse habe ich schon seit Wochen fertig, fand aber nie Zeit für Fotos, und weil heute so ein toller Tag ist wollte ich das unbedingt noch erledigen - und vergass in der Eile jegliche Accessoires (z.B. meine tolle mexikanische Lederhandtasche!) und ein besseres Styling. 

This project counts as 5th contribution to my Vintage Pattern Pledge, using a pattern and a fabric from my stash. Yay, I made it!

Blouse pattern: Smooth Sailing by Wearing History
Fabric: vintage 1940s cotton Mexican print (Etsy)
Buttons: mid-century dead-stock plastic buttons (Etsy)
Brooch: The Moby Duck, Melbourne, on Etsy and FB
Trousers: Freddies of Pinewood

8 comments:

  1. This is so gorgeous! I love it! I actually made a dress recently from some vintage fabric that the seller said was feedsack (and the print was def. in line with feedsacks) but I think it is actually percale. That said, I still love the dress, and was thrilled to find enough vintage novelty fabric for a whole dress!!

    Your blouse looks great, and I love the matching brooch--I'm always trying to find jewelry to match my prints. :)

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    1. Thanks for your kind comment, Juliana!

      There is a huge hype about feedsacks currently (just have look at sky-rocketing prices on Ebay for example!), so I suspect there are many materials sold as feedsack that actually are NOT. I know, even though I don't claim to be THE expert, that there were prints that could be found on both, feedsacks and a slightly finer percale material that was available as yardage too. Usually, feedsack materials come along in rather small pieces anyway, so if it is a piece large enough to make a dress, it probably never was a sack. People back then had to buy several sacks of the same print to be able to make an entire dress, and today, if you are lucky, you sometime can find several of the same design - but it's extremely rare.

      The jewelry is great, I agree, and definitely more affordable than the true original vintage item. There's nothing wrong about a well-made reproduction, and those pieces are really good quality. As I have also a navy blue of the same style, I can switch, depending what I'm wearing with the blouse.

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  2. Hallo Doris!
    Die Bluse ist sehr chic! Stoff, Schnitt und die Paspelierung finde ich sehr schön, gefällt mit sehr gut!
    Ich wünsche Dir ein schönes Wochenende!
    LG Carolin

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    1. Lieben Dank! Zum Glück sieht man ihr nicht an, wie sehr ich zu kämpfen hatte... :-)

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  3. The blouse is so cheerful! I would never have guessed you had any trouble with it. I've used that pattern a couple of times too, it is a nice pattern, but I've always felt like I need to alter it. The sleeves are too severe for me, but other than that, it is lovely. This look is so *you*! Well done :)

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    1. Thank you - yes, I love all things Mexican, and it's a 1940s fabric, which makes it even more special to me. I knew from the start the sleeves are a bit on the narrow side, so it changed them already on the first blouse, but this one was really like, uh, it doesn't fit at all... Despite all the troubles I'm pleased it looks decent (collar is still a bit of an issue).

      I guess you feel the chilly weather too up in Norway, so this is maybe the last foot shooting in short sleeves for the year, but still, we had 20°C yesterday, which is far too warm for November. Almost like spring.

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  4. Love the colors and cute detail that the piping adds! Gorgeous! ❤

    xox,
    bonita of Lavender & Twill

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    1. Thanks! ❤ Still have to practice more so adding piping will get easier...

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